Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwbrief.

Terug

Terugblik ZIPConomy-webinar 'Van warm welkom tot duurzame relatie'

Haert staat voor (on)gewoon goed opdrachtgeverschap. Dat klinkt mooi, maar hoe maak je dat waar? Het begint met een warm welkom en geen onderscheid maken tussen de vaste medewerker en de zp’er.

Persoonlijk en professioneel opdrachtgeverschap – daarover ging het webinar van Haert tijdens ZiPconomy’s Webinar Week in februari. Ruud Helmes, directeur a.i. bij Haert, leidt het webinar. Helmes schetst de vier pijlers waarop goed opdrachtgeverschap volgens Haert is gebaseerd: ontzorging, ontmoeting, ondersteuning en ontwikkeling. Monique Giepmans, directeur van Haert, licht dit in het webinar heel helder toe. En Jeroen van Oostende, interim-manager die vooral veel opdrachten voor gemeenten uitvoert, vertelt over zijn ruime ervaring hiermee in de praktijk.

Ontzorging en onboarding

Ontzorging is de basis; dat de opdracht DBA-proof (rechtmatig) moet zijn spreekt voor zich. Heldere communicatie en ‘afspraak is afspraak’ moet de norm zijn. Tijdige betaling is heilig (liefst binnen 30 dagen). En neem geen relatie- of concurrentiebeding op, daar kan een zelfstandig ondernemer niet mee werken.

Giepmans drukt opdrachtgevers op het hart ook verder te kijken dan deze hygiënefactoren en aandacht te schenken aan een goede onboarding. “Zorg voor een warm welkom van een professional. Laat hem of haar niet alleen kennismaken met de inhurende manager, maar met alle stakeholders binnen de organisatie.”

Jeroen van Oostende heeft beide uitersten meegemaakt. “Soms kom je op de eerste dag in een warm bad terecht; de afspraken om kennis te maken met stakeholders zijn al gemaakt en aan het eind van de dag ga je naar huis met een bosje bloemen. Maar ik heb ook wel eens bij binnenkomst te horen gekregen ‘daar ergens ligt een pasje en telefoon’ en verder moet je het maar zelf uitzoeken.”

“Natuurlijk mag dat geen invloed hebben op de uitvoering van jouw opdracht als professional. Maar soms vragen organisaties of je daar in dienst wilt komen. Als ik ervaar dat zij dit aan de voorkant voor zp’ers niet op orde hebben, zou ik dat zeker niet doen.” Zijn advies: maak geen onderscheid tussen vaste medewerkers en medewerkers die je inhuurt.

Ontmoeting en community

Contact met collega’s is ook voor zelfstandigen belangrijk. Tip van Giepmans: breng verschillende zp’ers binnen jouw organisatie met elkaar in contact, bijvoorbeeld via een netwerkborrel of een ZZP-Café. Haert gaat hierin zelf nog een stapje verder. Eens per jaar worden de zp’ers in de watten gelegd tijdens een groots zzp-event in Helmond bij Driessen Groep. Giepmans. “Dat is goed voor het community-gevoel en binding met onze organisatie.”

Van Oostende beaamt dit; “Contact met ‘lotgenoten’ is belangrijk. Als zelfstandige hoor je nergens bij en daar kies je zelf voor, maar het is wel fijn om af en toe met gelijkgestemden te kunnen sparren.”

Bij het aangaan van de opdracht proberen wij als broker rekening te houden met de ambitie van de zp’er.

Ondersteuning en coaching

“Zp’ers zijn in principe zelfvoorzienend en worden ingehuurd met een resultaatverplichting, maar ook zij kunnen af en toe ondersteuning en coaching gebruiken. Houd als opdrachtgever een vinger aan de pols zodat je weet hoe het met de zp’er gaat”, stelt Giepmans. Welzijn, vitaliteit en werksfeer zijn belangrijk, stelt zij. Happy professionals zorgen voor happy customers.

Een interessante vraag: moet de zp’er helemaal autonoom zijn of is het goed als hij of zij gebruik kan maken van (juridisch en/of financieel)advies en coaching door zijn opdrachtgever. Tijdens het webinar waren de meningen van de luisteraars verdeeld: fifty-fifty.

Van Oostende adviseert organisaties wel ook te investeren in coaching van ingehuurde professionals. “Die professional huur je in om zijn expertise, dus daarvan mag je verwachten dat hij klaar is om de opdracht goed te vervullen, maar door coaching van die professional kun je het eindresultaat nog beter maken.”

Ontwikkeling van zp’ers

De ontwikkeling van de zp’ers is in ieders belang, de professional zelf, de tussenpartij (intermediair) en de opdrachtgever. “Dat begint al met de opdracht zelf”, stelt Giepmans. “Bij het aangaan van de opdracht proberen wij als broker rekening te houden met de ambitie van de zp’er. Dat kan niet altijd, soms moet de klus gewoon gedaan worden.”

Volgens haar doe je er als opdrachtgever goed aan mee te denken met de professional over zijn ontwikkeling. “Zijn er workshops, deel die informatie dan ook met de zp’er. Veel organisaties hebben ook een online leeromgeving voor vaste medewerkers; stel dat ook ter beschikking aan die zp’ers.” Als je kennis deelt, vermenigvuldig je die.

Als zp’er ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling, zoals het volgen van opleidingen. Dat vindt ook Van Oostende. “In principe moet je daar zelf voor zorgen. Maar als een opdrachtgever een specifieke training geeft, is het wel handig dat je daar als zp’er aan mee kunt doen, want je bent wel onderdeel van het team.”

Andersom geldt het ook, voegt hij eraan toe. “Maak ook gebruik van de kennis en expertise die een zp’er meebrengt. Die ervaring kan hij of zij overbrengen op de minder ervaren mensen binnen jouw organisatie. De externe professional kan helpen  bij het verder ontwikkelen van de organisaties.”

“Zo ontstaat een duurzame relatie tussen zp’er en opdrachtgever”, vat Giepmans samen.

Geen ‘kille’ broker

In de kern houdt brokering in dat je professionals vindt en koppelt aan organisaties en het contractmanagement verzorgt. Dan klinkt heel ‘kil’, maar dat dat is nou net niet wat Haert is, stelt Giepmans. “Wij willen juist een ‘warm’ contact met onze professionals, Omdat wij beseffen dat zij het verschil maken voor onze klanten.” Dat geldt zeker voor zp’ers als onderdeel van het Haert-netwerk; zij kunnen rekenen op extra (juridische) ondersteuning, events, intervisie en e-learnings om zich te ontwikkelen als zelfstandig ondernemer.

Dit artikel is gepubliceerd op onafhankelijk kennisplatform ZiPconomy: Goed opdrachtgeverschap, van warm welkom tot duurzame relatie

Monique

Directeur